5.9.13

Informatii generale: Protectia copilului in Romania

Pentru Guvernul României, a garanta şi a respecta drepturile copiilor, pe care le plasează într-o zonă de interes special reprezintă o prioritate naţională. Stă martor deplin în acest sens Strategia guvernamentală în domeniul protecţiei copilului aflat în dificultate (2001-2004). Adoptarea ei a fost determinată de faptul că printre cei aproape şase milioane de copii ai României se numără şi unii care sunt defavorizaţi iar protecţia lor eficientă impune o abordare sistematică. 
Pornind de la premisa politică majoră a continuării şi aprofundării reformei în domeniu, prin valorificarea experienţei şi a rezultatelor pozitive obţinute până în prezent, noua strategie reprezintă o revizuire şi o îmbunătăţire a strategiei anterioare. Ea propune un cadru de acţiune coerent, rolul central revenind Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie (ANPDCA), stabileşte cadrul instituţional prin care ANDPCA coordonează acţiunea ministerelor şi altor structuri guvernamentale cu responsabilităţi în domeniul protecţiei sociale, familiale şi de educaţie, conferind un rol esenţial administraţiei locale şi societăţii civile.


Planul operaţional, anexat noii strategii cuprinde activităţile prioritare, având ca ţintă grupurile de copii instituţionalizaţi, copiii protejaţi în familii (proprii sau substitutive), copiii maltrataţi, neglijaţi sau abuzaţi în familiile proprii, copiii cu nevoi speciale, precum cei infectaţi cu HIV sau bolnavi de SIDA, copiii delincvenţi, copiii străzii, copiii/tinerii care au atins vârsta majoratului în timpul instituţionalizării pe termen lung.
România a ratificat Convenţia O.N.U. cu privire la drepturile copilului încă din anul 1990. O dată cu intrarea în vigoare a Constituţiei, în anul 1991, un principiu important impus de Convenţie a fost inclus printre principiile constituţionale care garantează libera dezvoltare a personalităţii umane; articolul 45 din Constituţie dispune: „Copiii se bucură de un regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea dreptuilor lor“. Pentru ratificarea Convenţiei asupra protecţiei copiilor şi a cooperării în privinţa adopţiei internaţionale, încheiată la Haga la 29 mai 1993, Parlamentul României a adoptat Legea nr.84 din 18 octombrie 1994.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie
Reforma în domeniul ocrotirii copilului aflat în dificultate avea nevoie de un metodolog, de o instituţie care să vegheze la respectarea legii în domeniu, care să realizeze, în urma schimbului de informaţii cu organizaţiile locale, cadrul de organizare, standardele specifice şi ghidurile metodologice de bună practică privind activitatea factorilor instituţionali, publici şi privaţi, având în vedere armonizarea cu normele europene privind protecţia drepturilor copilului. Care să elaboreze strategiile pe termen scurt, mediu şi lung. Care să antreneze schimbul de informaţii cu factorii instituţionali, judeţeni şi locali, pentru implementarea reformei la toate nivelurile. Aşa a luat fiinţă Agenţia Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie, organ de specialitate al administraţiei publice centrale.
Serviciul public specializat
Între principalele atribuţii ale serviciului public specializat pentru protecţia copilului, pe primul loc se află elaborarea proiectelor strategiilor anuale, pe termen mediu şi lung, referitoare la restructurarea, organizarea şi dezvoltarea sistemului de protecţie a copilului aflat în dificultate din unitatea administrativ-teritorială în care funcţionează. El asigură implementarea strategiilor, întocmind proiecte detaliate pentru realizarea măsurilor prevăzute de aceste strategii. Serviciul coordonează, sprijină şi controlează activitatea autorităţilor administraţiei publice locale din judeţ în domeniu.
Amplul proces de restructurare a leagănelor şi a caselor de copii şi transformarea lor în centre de plasament de tip familial este coordonat la nivel judeţean de serviciile publice specializate.
Efectiv, proiectul de standarde de calitate privind protecţia copilului în centrul de plasament a fost realizat după ce în unele judeţe primele idei novatoare fuseseră puse în aplicare, crescând calitatea îngrijirii copilului defavorizat. Aceste proiecte au adus elemente de tip familial în instituţiile rezidenţiale, elemente ţinând de schimbarea ambianţei încăperilor, compartimentarea spaţiului, iniţierea unor programe de dezvoltare a relaţiilor copil-familie şi chiar construirea de căsuţe de tip familial, dotate modern. Aceste experienţe la nivel local au furnizat date profesioniştilor de la CRIPS (Centrul de Resurse şi Informare pentru Profesiuni Speciale) pentru elaborarea standardelor privind protecţia copilului în centrul de plasament.
Întrucât orice copil are dreptul fundamental de a trăi în familie, dacă situaţia sa impune ocrotirea temporară într-o instituţie de tip rezidenţial, aceasta trebuie să fie un centru deschis către comunitate şi integrat într-un sistem de servicii destinate protejării copilului şi familiei sale. Relaţiile care se dezvoltă în acest cadru asigură copilului protejat sentimentul apartenenţei la un mediu de tip familial. Evident, aceasta face necesară proiectarea şi aplicarea unei strategii de comunicare, precum şi antrenarea structurilor comunităţii (şcoală, biserică etc.), în calitate de parteneri la aplicarea proiectului instituţional al centrului de plasament.
Unul din obiectivele standardelor referitoare la îngrijirea, educarea şi socializarea copilului priveşte dezvoltarea responsabilităţii copilului pentru păstrarea propriei sănătăţi. Fiecare copil beneficiază de controale medicale la intrarea în centrul de plasament, precum şi la intervale de timp determinate (în funcţie de vârstă), pe parcursul protecţiei în centrul de palasament, şi, de asemenea, decontrolul periodic al vederii şi al danturii, inclusiv de tratament adecvat.
Potrivit standardelor de calitate, dezvoltarea afectivităţii şi a personalităţii copilului ocrotit în centrul de plasament presupune în mod necesar intervenţie personalizată, un proiect personalizat de (re)integrare familială şi socială. Practicienii insistă şi asupra includerii copiilor în grupuri din afara centrului de plasament (clasă, echipă sportivă, cerc de arte plastice etc.), care le pot lărgi orizontul socio-cultural.
Educatorul specializat
În raport cu schimbările structurale, deschiderea instituţiilor rezidenţiale de protecţie a copilului şi dezvoltarea alternativelor de tip familial, vechile profesii şi funcţii capătă o nouă identitate determinată de noul mod de ocrotire a copilului. Pentru fiecare membru al echipei şi pentru echipă în ansamblu se conturează funcţii, roluri şi competenţe a căror realizare trebuie să înceapă de la studierea nevoilor speciale ale copilului aflat în dificultate şi de la analiza realistă a posibilităţilor de satisfacere a acestora.
Accesul la educaţie, informare, cultură, pentru a se înfăptui, în condiţiile cerute de noua perspectivă deschisă de reformă, presupune în primul rând integrarea copiilor instituţionalizaţi în unităţi şcolare alături de copiii din familii, accesul, participativ, la manifestări culturale, sportive, turistice, organizate în afara instituţiei.
Familia, locul cel mai bun pentru toţi copiii
După 1990, când România a început să acorde mai multă atenţie copiilor instituţionalizaţi, primul pas fiind semnarea Convenţiei Internaţionale privind Drepturile Copilului, sprijinul financiar extern nu a întârziat să apară. Între 1991 şi 1995, programul UNICEF de asistenţă a fost completat cu fonduri asigurate de guvernele american, danez şi german. Acestora li s-au adăugat programe finanţate de Franţa, Belgia, Olanda, Elveţia şi alte ţări europene.
În 1993, a apărut prima autoritate naţională pentru drepturile copilului. Apariţia unei singure autorităţi a încurajat reforma, care a presupus descentralizarea deciziei şi orientarea către către un nou tip de servicii, care asigură copiilor o atmosferă de creştere mult mai apropiată de cea familială.
Numărul copiilor îngrijiţi de stat, în aproape 700 de centre specializate, a rămas aproape neschimbat până în 1996. Între 1996 şi 1999, numărul copiilor care trăiau în centre de plasament a scăzut.
Interes naţional pentru protecţia copiilor
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului şi Adopţie primeşte finanţare bugetară pentru programe de interes naţional. Aceasta permite ca familiile naturale cu grad mare de risc să fie susţinute financiar pentru a-şi menţine copiii în familie.
Un alt program cu susţinere bugetară vizează sprijinirea familiilor substitutive, pentru ca acestea să ia în îngrijire un număr cât mai marde copii din rândul celor instituţionalizaţi. Continuă şi programul destinat copiilor străzii.
Bugetul alocat protecţiei copilului a crescut substanţial prin alocări de la bugetul de stat alături de sume provenite din bugetele locale, credite externe şi fonduri alocate de U.E. şi Banca Mondială.
Un alt program de integrare a copiilor defavorizaţi se derulează în colaborare cu Biserica Ortodoxă Română. În mai multe judeţe ale ţării sunt deja amenajate primele locuiţe destinate „familiilor sociale“ care preiau în îngrijire copii instituţionalizaţi, primind sprijin pentru ocrotirea acestora.
Îngrijirea unui orfan devine chiar o activitate profitabilă pentru acele familii care doresc să se implice în rezolvarea problemei copiilor instituţionalizaţi. Guvernul acordă 1,5-2.000.000 lei de copil luat în îngrijire. Bisericii îi revine îndatorirea de a alege, din rândul enoriaşilor, familii nevoiaşe de oameni gospodari care să poată îngriji în ambianţă familială 5-6 copii proveniţi din centre de plasament. Autorităţile locale pun la dispoziţie case de locuit, apartamente, reparate, igienizate, mobilate, dotate.
În ultima perioadă, situaţia copiilor instituţionalizaţi din România s-a îmbunătăţit, acest fapt reflectând colaborarea strânsă a Executivului de la Bucureşti cu reprezentanţii Uniunii Europene. Preocupările autorităţilor române de a perfecţiona sistemul instituţional de protecţie a copilului şi de a regândi procedura adopţiilor internaţionale în conformitate cu scopurile acestei ultime forme de protecţie a copilului au condus la configurarea unui pachet de opt acte normative ce vor reglementa situaţia copilului instituţionalizat. Concomitent, a fost adoptat un set de proiecte de interes naţional în domeniul protecţiei copilului, care se referă la: integrarea socială a copiilor străzii; închiderea instituţiilor de tip vechi destinate copiilor cu handicap/nevoi speciale, care nu pot fi restructurate/reabilitate; formarea resurselor umane din sistemul de protecţia a copilului; integrarea socio-profesională a copiilor/tinerilor din instituţiile de ocrotire ajunşi la 18 ani.
Din cele peste 6 milioane de copii cu vârste între 0-18 ani din România, în anul 2003 se aflau internaţi în instituţii ale statului 43.800. Pentru protecţia acestora, s-au derulat mai multe programe naţionale finanţate de Guvern (închiderea instituţiilor de tip vechi şi creearea de servicii alternative, integrarea socială a copiilor străzii etc.), precum şi programe internaţionale (pentru dezvoltarea serviciilor de protecţie a copilului – finanţate de PHARE, reforma sistmeului de protecţie a copilului aflat în dificultate, Child Net etc.).
2004 – A FOST ADOPTAT PACHETUL LEGISLATIV CARE REGLEMENTEAZÃ DOMENIUL ADOPŢIILOR, PROTECŢIA ßI DREPTURILE COPILULUI
La jumãtatea lunii iunie 2004, Parlamentul român a adoptat: proiectul de lege privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Român pentru Adopţii, proiectul de modificare a OUG 12/2001 privind înfiinţarea Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, Legea privind regimul juridic al adopţiei precum şi legea referitoare la protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
În lumina noilor reglementãri, instanţele sunt exclusiv competente sã judece procesele privind încuviinţarea deschiderii procedurii adopţiei interne, încredinţarea în vederea adopţiei şi încuviinţarea adopţiei dacã cel care urmeazã a fi adoptat are domiciliul în România şi este cetãţean român sau strãin fãrã cetãţenie.
Legea privind regimul juridic al adopţiei, în cadrul articolului 39, prevede cã: „adopţia internaţionalã a copilului care are domociliul în România poate fi încuviinţatã numai în situaţia în care adoptatorul sau unul dintre soţii din familia adoptatoare care domiciliazã în strãinãtate este bunicul copilului.”
Autoritãţile române pot colabora, în ceea ce priveşte adopţia internaţionalã cu organisme private care îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul statului primitor numai dacã acestea sunt acreditate de statul respectiv.
Textul legii prevede cã persoanele care trebuie sã consimtã la adopţie sunt pãrinţii fireşti sau tutorele copilului, copilul care a împlinit vârsta de 10 ani şi adoptatorul sau familia adoptatoare.
Potrivit prevederilor rãmase nemodificate din Legea privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, beneficiazã de mãsuri speciale de protecţie copilul ai cãrui pãrinţi sunt decedaţi, necunoscuţi sau decãzuţi din exerciţiul drepturilor pãrinteşti.
Instanţa judecãtoreascã numeşte cu prioritate ca tutore o rudã sau un prieten al familiei copilului, în stare sã îndeplineascã acestã sarcinã, iar copilul beneficiazã de protecţie specialã pânã la dobândirea capacitãţii depline de exerciţiu.
În cazul în care copilul a fost victima vreunui abuz, pãrinţii sau tutorii minorului, autoritãţile publice şi organismele private au obligaţia sã ia mãsuri pentru readaptarea fizicã şi psihologicã şi reintegrarea socialã a acestuia.
Legea privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Român pentru Adopţii va intra în vigoare la 1 ianuarie 2005, de la aceastã datã atribuţiile pe care le are în prezent Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Drepturilor Copilului vor fi preluate de cãtre acest nou organism.
Sursa: FOCUS România

Niciun comentariu: